Varför du -INTE- ska rösta på Piratpartiet.




Jag är själv involverad i mediebranchen och jag vet exakt hur det funkar. Det felet medelsvensson gör är att han ser hela medievärlden som ett överbetalt arbete, och kan själv inte peka på alla steg inom film och musikproduktionen det faktiskt finns och hur enormt många människor som blir drabbade av den idiotiska gratis nerladdning+ patent-åsikten piratpartiet står för.

Fildelning och gratis spridning gynnar ingen alls. Tvärtemot. Väljer du som artist att dela ut ditt material är det en sak, det är varken olagligt eller har med detta att göra. Personer bakom verken i fråga tjänar pengar på det de gör, och självklart ska alla runt om också ha betalt för deras arbete. Det finns en orsak till varför det finns skivbolag, postproduktionsarbetare, manusförfattare, skriptor, kameramän, tekniker etc. Man kan inte bara blunda för allt arbete som faktiskt görs av alla människor som är inblandade. Jobbar man inom reklam och medievärlden har man idag garanterat en stressfylld vardag. Du måste idag hinna med mer på kortare tid och för mindre pengar. Det är precis så det ser ut idag under finanskrisen. Hade piratpartiets frågor godkänts hade allting rasat. Allt, inte bara medievärlden. Finanskrisen hade varit en fis i rymden som gämförelse.

Patent är också en sak piratpartiet vill skrota helt. Lägg ihop det med ipred och gratis nerladdning så har Sverige plötsligt en rekordhög arbetslöshet, då företagare - både små och storföretagare samt hela medievärlden drabbas hårt. Du kan inte längre som Svensk kreatör sätta ditt namn på grejerna du skapar. Vem som helst kan ta din uppfinning och tjäna pengar på det för egen vinst. Tänk om du skapar någonting eget, låt oss säga en barnbok eller en programidé som ett enkelt exempel. Tänk om patent/copywright inte hade funnits. Då hade vem som helst kunnat ta din bok/idé och sätta sitt namn på den. Hade patent slopats hade det bidragit till att du som företagare och medieperson måste dra dig utomlands för att inte bli arbetslös och för att kunna behålla ditt verk för dig själv.  

Jag tvivlar starkt på att folk som är för piratpartiets frågor har laddat ner -en- film.  Det är snarare personerna som just är oroliga för summan på böteslappen. Det stora felet är egentligen att det faktiskt var en självklarhet för alla människor för några år sedan att kunna ladda ner film utan att bry sig om konsekvenserna. Plötsligt kom det som en chock för medelsvensson att han var olaglig. Det är fel att ladda ner, det är klart det är, det handlar helt enkelt om hur stark man är som människa att kunna ändra på sina vanor.

Piratpartiet är helt enkelt några utav de människorna som inte klarat av att klippa bort navelsträngen från sin hårddisk.

Det här är självklart inte allt Piratpartiet står för, men några utav de största punkterna svenska folket har fått om bakfoten. Jag är själv emot ipred-lagen t.ex, men anser samtidigt att man som svensk medborgare inte borde rösta på ett parti för en enda punkts skull. Piratpartiet är ett hot mot medie och företags-världen och drabbar alla slags människor oberoende av kön, ras eller klass.

Kommentarer
Postat av: Grå

"Du kan inte längre som Svensk kreatör sätta ditt namn på grejerna du skapar." - Fel. Vet inte hur du missat det men Piratpartiet är denna del av upphovsrättslagen. Denna del kallas den ideella rätten och garanterar att en kreatör just erkänns som skapare av sitt verk och att ingen annan gör det. Detta tycker PP är en kanonsak.

Patent och upphovsrättslagarna har ett syfte. Detta syfte är INTE att garantera att någon kan tjäna pengar på sitt verk. Detta syfte är INTE att hindra andra från att ta del av ett verk. Detta syfte är INTE att hindra kreativitet och vidareutveckling. Syftet är att uppmuntra skapande av alla slag för allmänhetens bästa. Därför skapades dessa lagar under en tid då kreatörerna var få och kopiering var dyrt, så att en person skulle kunna göra spridningen till en affärsidé just för att kunna sprida sitt verk. Idag är kopiering de flesta fall billigt, och i många fall helt gratis och det finns ett överflöd av kreatörer av alla de slag. Därför har dessa lagar spelat ut sin roll. När de dessutom börjat verka för den raka motsatsen till sitt syfte är de direkt skadliga.

Det är rent absurt att bolag ska ha rätten till ett verk 70 år efter upphovsmannens död, och dessutom lobbar för ständig förlängning av denna tid. 5 år efter skapelsetillfället är betydligt rimligare.



Kopiering för privat bruk var fullt lagligt tills för några år sedan, och är det fortfarande, så länge man inte blandar in Internet. All lagringsmedia, från kassettband till hårddiskar och flashminnen har en avgift pålagd som går till upphovsrättsinnehavare bara utifall lagringsmediet skulle användas till privat kopiering. Så vi betalar alla för rätten att kopiera privat, och ändå ska vi bestraffas med absurda skadestånd och fängelsestraff för att vi använder oss av den rätten? Nej. Det är så fel det kan bli.

2009-06-07 @ 10:29:11
Postat av: Ahå

Svar till "Grå":

Jag förstår definitivt dina synpunkter, men man kan inte som mediepersonlighet blunda för piratpartiets nackdelar då det drabbar oss hårdast. Gör man någonting gratis, är det folk som lider av det, så enkelt är det. Det kvittar om kassetband, mp3spelare etc. har en tillkommande avgift som går direkt till skivbolagen och kreatören bakom verket. Det finns så många fler steg och så många fler människor som är involverade och blir drabbade, och just den minimum-summan av din nyinköpta mp3-spelare kommer aldrig att ge dessa människor pengar för deras arbete. Piratpartiet är ett skämt. Jag förstår inte hur man överhuvudtaget skulle vilja rösta på ett parti som inte har en åsikt om de flesta punkterna i riksdagen/europaparlamentet.

2009-06-07 @ 12:47:40
URL: http://superahoe.blogg.se/
Postat av: - | | Carro | | -

Haha =), jag röstade på PP av olika anledningar.

Först så ville jag bara rösta för att jag i år FÅR rösta, sen kan jag inte placera mig själv till 100% i nått parti (kan någon det?), sen för att markera var jag står i hela ladda ner slash pirtatebay-dommen-frågan.. Självklart vet jag mycket väl att PP inte skulle kunna styra ett land med tanke på att de inte pratat om miljö, ekonomi eller andra viktiga frågor.. men för mig är detta val inte det viktigaste..nästa år är det som gäller, för mig iallafall. I EU får PP iallafall ett mandat nu.. Och sen att "Piratpartiet är ett skämt"..jo kanske..men det är alla andra partier också i sånna fall..för de lovar och lovar för att få röster men sällan blir det något av det =P men jaja..



Nästa år som sagt..då röstar vi rött =D ;)

2009-06-07 @ 23:48:48
URL: http://carolinedream.blogg.se/
Postat av: Linnea

svar till Carros "(kan någon det?)": Ja, jag kan det. Jag kan placera mig till 100% i Miljöpartiet De Gröna.



Dessutom tror jag att du också skulle kunna ha gjort det. Genom att rösta på miljöpartiet hade du även där visat var du stått i hela "ladda ner slash pirate-bay-dommen-frågan", för miljöpartiet tycker i princip samma som piratpartiet i den frågan. Enda skillnaden är att röstar man på miljöpartiet så får man så mkt mer, man får med miljön, ekonomin och de andra viktiga frågorna som du säger att du saknar hos Piratpartiet.



Och att EU-valet inte är ett viktigt val? - Det är det. Jag tror inte du inser hur mkt makt EU har och hur mkt de bestämmer över allt i våran vardag.

2009-06-09 @ 13:24:19
URL: http://missawesomeness.webblogg.se/
Postat av: Rickard

Äntligen, jag har väntat länge på att någon skulle kunna plita ner mina tankar under de senaste dygnen!



Jag är själv artist och jag tillhör den kategorin som själv lägger ut vissa av mina verk så att folk lätt kan höra vad det är jag pysslar med och gillar de det så kan de exempelvis köpa min skiva så att jag får betalt för det jag själv lagt ut på det som skivan kostade att göra och de får höra mina låtar. Alla nöjda, enligt mig i alla fall.

Dock vet jag väldigt få som delar denna uppfattning, folk som tycker "varför ska jag köpa en skiva när jag med några enkla knapptryckningar kan få hem den gratis?". Om man sedan drar upp argumentet "vad hade du tyckt om du fått jobba gratis?" då möts man bara av glåpord om att det inte är samma sak och att artister minsann får pengar från andra håll så att det både räcker och blir över.



Som sagt, jag förstår mig inte på folk som röstade på PP då jag inte anser att de har något viktigt att ta upp, inte när både miljön och världsfinansen går åt skogen!

2009-06-09 @ 23:28:24
URL: http://richieroyale.blogg.se/
Postat av: Rickard

Äntligen, jag har väntat länge på att någon skulle kunna plita ner mina tankar under de senaste dygnen!



Jag är själv artist och jag tillhör den kategorin som själv lägger ut vissa av mina verk så att folk lätt kan höra vad det är jag pysslar med och gillar de det så kan de exempelvis köpa min skiva så att jag får betalt för det jag själv lagt ut på det som skivan kostade att göra och de får höra mina låtar. Alla nöjda, enligt mig i alla fall.

Dock vet jag väldigt få som delar denna uppfattning, folk som tycker "varför ska jag köpa en skiva när jag med några enkla knapptryckningar kan få hem den gratis?". Om man sedan drar upp argumentet "vad hade du tyckt om du fått jobba gratis?" då möts man bara av glåpord om att det inte är samma sak och att artister minsann får pengar från andra håll så att det både räcker och blir över.



Som sagt, jag förstår mig inte på folk som röstade på PP då jag inte anser att de har något viktigt att ta upp, inte när både miljön och världsfinansen går åt skogen!

2009-06-09 @ 23:39:24
URL: http://richieroyale.blogg.se/
Postat av: Anonym

rätt

2009-06-22 @ 14:40:19
URL: http://avab.blogg.se/
Postat av: Anonym

Rätt men ändå fel. Jag är för nedladdning, men förstår hur ni tänker ni som är mot den. Ni har rätt om det ni skriver, vi håller med om att artister och producenter osv borde tjäna pengar- det förnekar vi inte. Men däremot är vi mot att man kan få böter på flera tusen, VI skulle INTE köpa filmerna/skivorna i vanliga fall, när det är gratis så laddar man ner, inget vi "måste" ha! Så de kommer ändå inte tjäna ett piss Mer än vad de redan gör, så det är lönlöst, bara att ni inte förstår det. De kommer inte tjäna ett skvatt mer, så otroligt att man orkar vara "mot" hela procceduren, när nästan 70% av befolkningen fildelar!

2009-06-22 @ 22:40:00
Postat av: Calle

- | | Carro | | -



vet du hur dum du låter? Om du inte är insatt ska du rösta blankt! Vad är det för fjortis fasorner att rösta på pp bara för att? Det är ju dina polare som säger "typ asså, pp är as bra! man får typ gratis film om man röstar på dom!" Gaah!!!!!!!

2009-06-24 @ 11:02:28
Postat av: Calle

- | | Carro | | -



vet du hur dum du låter? Om du inte är insatt ska du rösta blankt! Vad är det för fjortis fasorner att rösta på pp bara för att? Det är ju dina polare som säger "typ asså, pp är as bra! man får typ gratis film om man röstar på dom!" Gaah!!!!!!!

2009-06-24 @ 11:05:09
Postat av: ECVADOR

kikar in :)

2010-04-18 @ 00:56:31
URL: http://ecvador.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0