Hustomtar och romantik.


Hustomte


Seriöst, nu är klockan strax 6 på morgonen, vilket innebär att alla hustomtar redan hunnit stöka ner i tvrummet medans jag suttit här och ugglat. Min andedräckt luktar en blandning mellan tandkräm och ljummen bacardi; ett rejält pungslag med andra ord.

Jag tittar ut utanför mitt fönster, och vad är det jag ser där mitt ute på gatan? Jo, den där tanten som inte vistas utomhus utan sin morgonrock och sina smutsiga kanintofflor. Hennes helsvarta katt är självklart också ute för en kissepaus i de mysiga Eksjö-buskarna tillsammans med henne. Hand i hand, hoppar de runt, som om de levde i en Sound of Music- musikal, och jag kan inte göra annat än att fundera på hur livet hade sett ut om jag fastnat i Eksjö för all framtid.

Hade jag blivit som alla andra smålänningar i denna lilla byhålan? Religös och fördomsfull?
Nej, jag tror faktiskt inte det. Jag tror definitivt att världen hade sett grymt annorlunda ut när jag varit pensionär. Kidsen hade försökt ha sex när de var 11/12 år gamla, och minst var tredje nyfött barn hade föds med en ärftlig könssjukdom. Dagisbarn hade troligen knarkat, och allt som en gång betydde romantik och kärlek, hade istället utvecklats till ord som grovhångel och hårdporr. Visst är jag glad att jag lever i nuet. Visst ser jag min framtid som någonting ljust och fluffigt som en ljusblå Furbie, men inte fasiken vill jag att världen är upp och ner när jag fyller 60-70. Det är dags att göra någonting åt det redan nu. Det är dags att kämpa för kärleken och romantiken!

Jag ska tamigtusan köpa mig ett block postit-lappar, och skriva Hej på vartenda blad!
Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0